top of page
  • Tor Staven

Hva er en Visuell identitet


En visuell identitet er merkevarens logo, farger, fonter og designelementer. Det er hva som skaper kundens førsteinntrykk av ditt firma. En visuell identitet bør være av høyeste prioritet for alle som ønsker å lykkes i en verden hvor tempoet er skyhøyt. Den bør være gjennomgående, gjennomtenkt og godt gjennomført! Du har cirka 8 sekunder på deg før kunden din går videre til neste produkt/firma... på denne tiden skal du fortelle hvem du er, hva du står for, og hvilken verdi du gir til forbrukeren... Det kan derfor lønne seg å ta en ekstra titt på hvordan dine grafiske profil ser ut, og vurdere om denne trenger en oppfriskning.


Den visuelle identiteten er en viktig del av merkevaren, og brukes til å skille seg fra konkurrentene. Det er med på å etablere merkevarens uttrykk og omdømme og kan ha en betydelig innvirkning på hvordan merkevaren oppfattes av forbrukerne. Den visuelle identiteten bør utvikles nøye og brukes konsekvent på tvers av alle kontaktpunkter for å skape et sammenhengende og effektivt merkevare.


Noen eksempler på elementer som kan inkluderes i en visuell identitet:

  1. Logo: En logo er et symbol eller et designelement som representerer en virksomhet. Det er ofte det mest anerkjente elementet i en merkevares visuelle identitet og bør utformes for å være særegen og lett gjenkjennelig. Hvor mange logoer klarer du å huske ut fra hukommelsen? Hva kjennetegner disse?

  2. Fargevalg: Firmaets fargevalg kan ha sterk innvirkning på hvordan det oppfattes av forbrukere. Fargene som velges bør samsvare med merkevarens generelle uttrykk og image, og bør brukes konsekvent på tvers av alle merkevarekontaktpunkter. Har du f.eks tenkt på hvorfor de fleste banker er blå?

  3. Typografi / skrifttyper: Skrifttypene og font-stilene som brukes av en merkevare bør være konsistente og gjenspeile merkevarens personlighet. Her er det viktig å tenke lesbarhet, enkelthet, og evnen denne har til å kommunisere effektiv samtidig som den representerer verdiene hos merkevaren.

  4. Bildespråk: Bildene som brukes av en merkevare bør være i samsvar med merkevarens personlighet og bør brukes til å bidra til å formidle merkevarens budskap og verdier. Her kan man virkelig finne gode måte å skille seg fra resten på. Det er virkelig sant at et bilde kan si mer enn 1000 ord.





Samlet sett kan en sterk visuell identitet hjelpe en merkevare til å skille seg ut i en overfylt markedsplass og etablere et sterkt og sammenhengende image i forbrukerens hode.


Les mer om visuell identitet, og hvordan vi jobber med dette her : https://www.desell.no/visuell-identitet


Og ha en deilig helg!





37 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
bottom of page