Søk
  • Tove J. Nerdahl

Hvordan grafisk design kan gi din merkevare verdi



Du har EN sjanse til å gi et godt førsteinntrykk!


Så det sier seg selv at det er viktig å ha en logo som fanger forbrukerens oppmerksomhet på en positiv måte. Å ha et godt logodesign er de første viktige skrittene inn i den travle markedsføringsverden.


En del av et godt logodesign er å ha en tydelig logo som er lett gjenkjennelig. En dyktig grafisk designer vil gå den ekstra runden og ta seg tid til å kommunisere med deg gjennom hele prosessen og stille deg de riktige spørsmålene, for å forstå målmarkedet ditt og verdiene du ønsker å formidle til forbrukerne.


Kartlegging av mål og verdier

Desell Design bruker nøye planlagte spørreskjema i starten av en produksjon, for å kartlegge bedriftens mål og verdier. Stil og form starter ofte å peke seg ut allerede etter denne tidlige kartleggingsprosessen. Kommunikasjon er et kritisk element i å skape en god merkevare som kunden kan bruke i mange år fremover.


Skisser

Etter denne kartleggingen er gjort, og det er samlet mange ord og uttrykk på arket, starter skisseprosessen. Skissene starter som regel ut i sort/hvitt, og håndtegnet, eller med digitale tegneverktøy som iPad og Procreate. Her er målet å finne stil, form og det unike. Dette er som oftest den største delen av jobben og her er det viktig med god kommunikasjon mellom designeren og kunden. På denne måten er begge parter sikre på at sluttresultatet er noe kunden blir fornøyd med, og designeren mener vil være en godt logodesign, sett fra en designers øyne og erfaring.


Når skisseprosessen er ferdig og vi står igjen med 3-5 forslag, digitaliseres disse for videre vurdering. Fargeforslag legges til i denne delen av prosessen for å kunne gi kunden en fargepalett bestående av som regel 4-12 farger.




Fargepaletten bør brukes konsekvent i forbindelse med all markedsføring av bedriften.











Siste del av logoprosessen

Heretter jobbes det videre for å lande på de 1 - 2 beste logoalternativene. Kunden ønsker ofte å påvirke dette siste valget, og som resultat av dette samarbeidet kan vi springe likt inn i mål med den beste logoen på brystet.



Nettside

Tips! Ha logo og fargekombinasjonene klar før nettsiden din skal produseres.

Å ha et moderne nettsidedesign, med konsekvent bruk av farger og merkevare som fanger oppmerksomheten og gir et stilrent inntrykk, er mer sannsynlig å konvertere til et salg og nye kontakter. En kombinasjon av flott innhold og profesjonell grafikk skaper tillit og autoritet for din merkevare og bedrift. Det er mer sannsynlig at folk investerer i et merke eller et budskap de stoler på.


Ikoner

Gå den ekstra runden med din designer for å få dine egne skreddersydde ikoner / symboler for bruk på nettsiden. Dette gir din nettside et enda mer unikt preg. Ikonene kan gjenbrukes på annonser, brosjyrer og andre informasjonselementer.


Mønstere / bakgrunner


Bruk gjerne deler av logoen eller dine unike ikoner for å lage bakgrunnsmønster. Dette har uendelig mange bruksområder, noen bruksområdet kan være teksturering av produkter, bakgrunn på deler av nettsiden eller trykket / skåret ut i folie montert på glassveggene i dine kontorlandskap.. og der det måtte passe å ha ditt unike designelement.


Markedsføring - skap din egen fremtid (ikke gi den til noen andre)

Nå når du har logo, fargepalett, ikoner, mønstre og webside på plass kan du kaste deg godt forberedt og solid profilert uti den verdiskapende markedsføringsverden. Her har du flere muligheter, og det jeg vil anbefale nå i 2021 er sosiale media og Google Ads. Fokuser på for eksempel Facebook / Instagram og ha noen Google Ads kampanjer gående til enhver tid. Det er ekstremt mye å si om markedsføring, så dette temaet er en helt annen post som kommer etter hvert. Trenger du hjelp til dette kan vi hjelpe deg med å sette opp kampanjer, lage annonser for sosiale media samt rådgivning rundt markedsføring.


Det er ingenting å vente med. Den beste tiden er nå.

Sadle opp og ri på samme dag - det er nå du skal skape DIN fremtid og historie!



Send en epost til post@desell.no om du har behov for litt starthjelp, rådgivning, eller hele merkevareutviklingen.


22 visninger0 kommentarer