top of page
  • Tor Staven

NØKKELELEMENTER I merkevarestrategi?

Merkevarestrategi er planen et selskap har for å utvikle sin merkevare. Dette inkluderer å identifisere målgruppen, posisjonere merkevaren i markedet, og skape en personlighet som samsvarer med målgruppens interesser. En sterk merkevarestrategi hjelper et selskap til å skille seg ut fra sine konkurrenter og skaper potensiale for vekst.


Vi har sammenfattet noen av elementene i merkevarebygging under, slik at du skal få en oppfatning av hva dette er, og hvordan dette kan hjelpe deg videre i byggingen av ditt selskap. Å se strategisk på ting gir deg et uvurderlig overblikk over din merkevare.


Noen nøkkelelementer i en merkevarestrategi inkluderer:

1. Posisjonering: Definer målgruppen og bestemme hvordan merkevaren vil bli oppfattet i markedet. Hvordan skiller du deg fra konkurrentene, og hvilke fordeler tilbyr den for kundene dine. Hvor er den ledige plassen i bransjen?


2. Budskap: Skap et klart og konsistent budskap som kommuniserer verdien av merkevaren til målgruppen. Hvem er merkevaren ment for, og hva slags produkter eller tjenester tilbyr du? Klarer du å forklare kundene hvorfor de skal velge ditt produkt på 15 sekunder?


3. Visuell identitet: Man må utvikle en klar visuell identitet for merkevaren. Dette inkluderer logo, fargepalett, skrifttyper, fotostil og typografi. Velg et navn som er lett å huske, skiller seg ut og som passer til merkevarens identitet. Det er mange som starter i denne enden, men vi annbefaler at man først gjør en god del research slik at man slipper dobbelt arbeeid.


4. Verdier: Dette er kjerneverdiene som merkevaren representerer, og de skal gjenspeiles i all merkevarens kommunikasjon og interaksjon med kunder. Mange bryr seg ikke så mye om dette, men det viser seg gang på gang at det er essensielt at du har verdigrunnlaget ditt klart idet du skal starte markedsføringsprosessen.





5. Personlighet: Dette er personligheten som merkevaren presenterer for verden. Det bør være i samsvar med merkevarens verdier og målgruppe, og treffe målgruppen rett inn i hjertet. Skal din merkevare være klassens klovn, eller er den en helt i skinnende rustning?


6. Markedsføring: Planlegg en markedsføringsstrategi som passer til målgruppen og merkevarens identitet og budskap. Dette kan inkludere sosiale medier, annonsering, PR og eventer. Når man har gjort en god jobb rundt merkevarestrategien, vil det være åpenlyst i hvilke kanaler, og mot hvem man skal markedsføre seg.


7. Kundeservice: Vurder hvordan du kan tilby god kundeservice for å øke kundetilfredshet og lojalitet. Tenk alltid over hvordan du samarbeider med kunder og samarbeidspartnere for å sikre at dette går overens med din virksomhets verdier og strategier. Dette kan være måten du skalerer opp ditt firma på.


8. Anmeldelser: I dagens samfunn starter ofte kundereisen på nett. Vi leser referanser og

gjør nøye research før vi kjøper og samhandler med andre bedrifter. Spør kundene om å gi tilbakemeldinger og anmeldelser, og sørg for å håndtere negativ tilbakemelding på en profesjonell måte.



Samlet sett bør en merkevarestrategi planlegges nøye og konsekvent implementeres på tvers av alle kanaler. Dette kan vi i Desell Design hjelpe deg med. Så gjerne ta kontakt med oss om det er noe du lurer på.


14 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
bottom of page