top of page
  • rebekka129

Derfor trenger virksomheten din en markedsplan

Oppdatert: 9. nov. 2023

En god markedsplan er avgjørende for å oppnå suksess i enhver virksomhet. En markedsplan er en oppsummering av alt virksomheten planlegger å gjennomføre rundt markedsføringen av bedriften, innenfor en viss tidsperiode, og hvordan man lykkes i dette.


Ved å utarbeide en slik plan vil det bli lettere for en virksomhet å nå de målene de har satt og de kundene man ønsker å nå. Det er ikke gitt at alle virksomheter vil nå sine mål og potensielle kunder, derfor er en god markedsplan selve kjernen i det å lykkes med virksomhetens planer.



Du kan lage en markedsplan avansert eller enkel. Uansett hvilken tilnærming du velger, er nøkkelen til en vellykket markedsplan at den er tilpasset virksomhetens spesifikke mål. Det kan uansett være en fordel å ikke lage markedsplanen for detaljert og kompleks. Dette kan føre til at planen kan bli for vanskelig å forstå og implementere i virksomheten. Mange har en tendens til å bli for optimistisk når de setter seg mål. Å sette urealistiske mål kan føre til skuffelse og mistro hvis de ikke oppnås.



Markedsplanen bør være enkel å forstå for alle som leser den.

Markedsplanen bør være en plan som brukes med hyppighet og derfor må den være enkel å forstå for alle som leser den. Dette er for at den skal kunne følges opp og regelmessig tilpasses etter markedets endrede forhold. Planen skal være et verktøy for å veilede og inspirere markedsføringsinnsatsen, ikke en byrde.



Hva bør en markedsplan inneholde?


Det finnes ingen fasitsvar på hvilken form en markedsplan bør ha og dette varierer fra ulike virksomheter.


Formen på en markedsplan har ingen fasitsvar.

Her er 6 hovedelementer virksomheten din trenger for å lage en vellykket markedsplan:



1. Hvordan man skaper synlighet.

  • Dette innebærer å velge den rette målgruppen, de relevante sosiale medier plattformer du ønsker å være på og gode søkeord som skaper større synlighet.


2. En oversikt over hvem som er dine konkurrenter på markedet.

  • Konkurrenter bør identifiseres og jevnlig observeres for at virksomheten skal holde seg oppdatert på endringer i markedet


3. Målene til virksomheten.

  • Et godt eksempel kan være at virksomheten ønsker økt synlighet hos en ny potensiell målgruppe.


4. Tiltak for virksomheten.

  • Hvilke tiltak må gjøres for at virksomheten skal få økt synlighet?


5. Hvordan utføringen av aktivitetene skal foregå.

  • De ulike aktivitetene og hendelsene plasseres inn i et årshjul og en aktivitetsplan.


6. Måling og evaluering av resultater.

  • Her brukes det analyseverktøy for å måle effekten av markedsføringen og ulike spørsmål for å evaluere om markedsføringen har fungert.



Trenger du hjelp til å lage en vellykket markedsplan?

Vi guider deg gjennom hele prosessen! Fortell oss om dine planer og la oss ta en hyggelig prat om hva vi kan gjøre for deg med markedsplanen! Klikk her for en uforpliktende prat!


Rebekka Teigen, Markedsansvarlig Desell Design


100 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
bottom of page