top of page
  • Tor Staven

Hvordan Kan din bedrift utnytte sosiale medier?

Vi lever alle i en digital verden, og om du liker det eller ikke så har sosiale medier kommet for å bli. Vi må derfor sørge for å være oppdatert, og prøve å gi verdi til våre kunder gjennom å vise de hvordan man kan utnytte dette som bedrift.





Sosiale medier er digitale plattformer der folk kan dele innhold og kommunisere med hverandre. De inkluderer tjenester som Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, SnapChat og TikTok, altså apper de fleste av oss har innstallert på telefonene våre. Sosiale medier gir også bedrifter muligheten til å markedsføre sine produkter og tjenester og bygge relasjoner med kunder og potensielle kunder. Det er altså ingenting nytt med metoden, men arenaen/plattformen hvor man møter kunder har forandret seg, og det er derfor viktig at man holder seg relevant ved å henge med i utviklingen.


For å få full utnyttelse av å poste på sosiale medier, kan du følge disse trinnene:

  • Identifiser målgruppen din: Det er viktig å forstå hvem målgruppen din er, slik at du kan lage innhold som er relevant for dem og nå dem der de er. Studer kundene dine og potensielle kundene for å forstå deres behov, interesser og vaner. Dette kan gjøres gjennom undersøkelser, intervjuer eller ved å undersøke data om kundene dine.

  • Planlegg innholdet ditt: Planlegg innholdet ditt i forveien for å sikre at det er relevant og verdifullt for målgruppen din. Dette inkluderer å legge en strategi for hvilket uttrykk kampanjen skal ha, hva du ønsker å gi av verdi til kundene dine, hvilke plattformer man skal bruke, og på hvilke tidspunkter innleggene bør deles på.

  • Bruk kreative og engasjerende metoder: Bruk kreative og engasjerende metoder for å fange oppmerksomheten til målgruppen din, for eksempel videoer, bilder, konkurranser osv. Dette handler om å prøve å posisjonere seg ift konkurrentene, og nå ut til flest mulig i målgruppen gjennom å utnytte nettverkene dine. På dette punktet er det viktig at man er bevisst på hvilket innhold man bruker i hvilke kanaler. Der SnapChat og TikTok er bygd mye rundt humor og kreativitet, og LinkedIn er vinklet mot et seriøst uttrykk.

  • Måle og analysere: Verden utvikler seg i et forrykende tempo, og det er er derfor viktig at man er tilpasningsdyktig. Dette gjelder også når man skal være aktiv på SoMe. Du kan være din egen lykkes smed ved å følge med på hvilke måter du når best ut til din målgruppe, og endre/tilpasse innleggene etter hvordan feedbacken er.

  • Bruk annonsering: Utnytt annonseringsverktøyene som er tilgjengelige på sosiale medier for å nå ut til en større målgruppe og øke bevisstheten om merkevaren din. Annonsering er noe man betaler for, men som fortsatt kan være en ganske rimelig måte å nå ut til mange, og sørge for at du får en større base av "følgere" på en rask måte.

  • Vær konsekvent: Legge ut innhold regelmessig for å holde følgerne engasjert og for å øke synligheten din på plattformen. De yngre generasjonene er vant til å bli bombardert med inntrykk gjennom forskjellige kanaler hver dag, det er derfor viktig at du gjør deg selv relevant gjennom å selv være aktiv. "You snooze, you loose"

  • Tilpasse deg plattformen: Tilpasse deg plattformen du bruker, sosiale medier har forskjellige funksjoner og publikum, så det er viktig å tilpasse seg dette for å få full utnyttelse av plattformen. Dette betyr da f.eks. at Instagram kan fungere for enkelte målgrupper, mens LinkedIn kan fungere mot andre. Så her er det viktig at man tenker igjennom hvem man ønsker å nå tak i, og hvordan.


Vi i Desell Design kan hjelpe deg med sosiale medier. Målet med innlegg i sosiale medier kan være å øke merkevarens synlighet, bygge relasjoner med kunder eller følgere, eller å dele informasjon med et større publikum. Det er viktig å ha en strategi for hva slags innhold man ønsker å dele i sosiale medier, slik at innleggene blir relevante og interessante for målgruppen.


Les mer om hvordan vi kan hjelpe deg her. https://www.desell.no/sosiale-medier



10 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
bottom of page